Τεχνική Ενημέρωση : Υγρά Φρένων – Ο Γνωστός Άγνωστος…

Σάββατο , 12 Δεκέμβριος 2020
από Autotec Admin
Τεχνική Ενημέρωση : Υγρά Φρένων – Ο Γνωστός Άγνωστος… |  Autotec Δούμας

Με τον όρο υγρό φρένων , εννοούμε ένα υδραυλικό υγρό το οποίο χρησιμοποιείται για την μεταφορά δύναμης στο σύστημα πέδησης (φρένων) , όσο και στην μετάδοση πίεσης στο σύστημα συμπλέκτη.

Ένα από τα βασικότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που εφοδιάζουν τα σύγχρονα οχήματα , αποτελεί , χωρίς αμφιβολία το σύστημα φρένων.

Οι κατασκευαστές  δίνουν , ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια , μεγάλη βαρύτητα στο σύστημα φρένων , προσθέτοντας επιπλέον συστήματα όπως το ABS , ESP , ASR , EBS  κλπ

Αν και τον μέσο χρήστη τον απασχολεί η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου που οδηγεί , τα υγρά φρένων είναι το τελευταίο που θα σκεφτεί να αντικαταστήσει πλήρως.

Αυτό συμβαίνει γιατί υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης , ακόμα κι αν τα υγρά φρένων δεν είναι στην καλύτερή τους κατάσταση , ανταποκρίνονται επαρκώς στα απλά φρεναρίσματα. Στην  περίπτωση όμως ακραίων συνθηκών καταπόνησης και φρεναρίσματος για αποφυγή κινδύνου τα δεδομένα αλλάζουν…

 ate-brake-fluid-dot4-500ml

Προδιαγραφές Υγρών Φρένων και Σύσταση

Γενικά στην εποχή μας τα υγρά φρένων δεν έχουν σαν βάση , ορυκτά έλαια αλλά κυρίως πολυγλυκόλες (Γλυκολαιθέρες). 
Δεν χρησιμοποιούμε στα υγρά φρένων νερό ή λιπαντικό
Στις βασικές ιδιότητες που πρέπει να επιτυγχάνουν είναι η προστασία του υδραυλικού κυκλώματος από την διάβρωση , 
να λιπαίνουν τα κινούμενα μέρη και να είναι φιλικά προς 
τα ελαστομερή (τσιμούχες , ροδέλες , orings...)
Η πίεση που ασκείται στο κύκλωμα πέδησης  ξεκινά από 800 psi σε ένα απλό φρενάρισμα και φτάνει μέχρι  τα 2000 psi 
σε ακραίες καταστάσεις.
Αυτή η πίεση δημιουργεί υψηλές θερμοκρασίες, τέτοιες που δημιουργούν συνθήκες βρασμού εντός 
του κυκλώματος.
Ανάλογα την προδιαγραφή, ένα υγρό φρένων μπορεί να αντέξει θερμοκρασίες από 200 °C έως περισσότερους 300 °C.
Στις υψηλές θερμοκρασίες το υγρό έχει την τάση να βράζει και μετά να εξατμίζεται ,
 να δημιουργεί δηλαδή φυσαλίδες αέρα , με αποτέλεσμα να προκύπτει 
μεγάλη πιθανότητα ολικής αστοχίας στην αποτελεσματικότητα των φρένων , διότι αλλάζει η συμπίεση του υδραυλικού υγρού προς το χειρότερο με αποτέλεσμα 
να μεταφέρει λιγότερη δύναμη στα φρένα.
Το υγρό λοιπόν που κυκλοφορεί στο κύκλωμα πέδησης πρέπει να είναι ικανό να αντέχει σε αυτές 
τις θερμοκρασίες. Πρέπει λοιπόν να αποκλείσουμε το νερό, 
αλλά και πολλά από τα γνωστά λιπαντικά.
Τα υγρά φρένων που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα οχήματα , έχουν το μειονέκτημα πάντως ότι έλκουν 
την υγρασία της ατμόσφαιρας , είναι δηλαδή 
υγροσκοπικά.
Με την πάροδο του χρόνου μαζεύουν όλο και περισσότερο νερό. Αυτό το νερό μπορεί να αποδειχθεί αιτία προβλημάτων μιας και είναι δυνατό να προκαλέσει 
διάβρωση και επιπλέον ανάλογα με το ποσοστό συγκέντρωσης , να χαμηλώσει το σημείο βρασμού.
Για αυτούς τους λόγους στα υγρά φρένων δεν είναι σημαντικό μόνο το υψηλό σημείο βρασμού 
(Boiling Temperature °C) όταν είναι αυτούσια αλλά και το 
σημείο βρασμού  με περιεκτικότητα σε νερό 3,5 % (Wet Boiling Point °C)
Τα υγρά που χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα κατατάσσονται με βάση τους όρους που έχει θεσπίσει 
το Υπουργείο Μεταφορών των Η.Π.Α. (Department of 
Transportation – D.O.T.)
και αφορούν τις θερμοκρασίες βρασμού των υγρών , τη σύστασή τους καθώς και το ιξώδες τους και είναι αποδεκτοί παγκοσμίως.
brake-fluids-dot-chart
Τα υγρά φρένων πρέπει να επιλέγονται πάντα με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής 
του οχήματος και να καλύπτουν τα ελάχιστα όρια .
 Συνήθως χρησιμοποιούνται υγρά φρένων με προδιαγραφές DOT 4 και DOT 5.1 μιας και η προδιαγραφή DOT 3 αφορά παλιά μοντέλα και η προδιαγραφή 
DOT 5 με βάση τη σιλικόνη δεν είναι ευρέως αποδεκτή σαν λύση από τους κατασκευαστές, διότι δεν είναι συμβατή με το ABS και δεν αναμιγνύεται 
με άλλους τύπους υγρών.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η χρησιμοποίηση υγρών χαμηλών προδιαγραφών μπορεί 
να προκαλέσει προβλήματα αλλά και επίσης η 
επιλογή αρκετά υψηλότερης ποιότητας υγρών , μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά στα ελαστικά μέρη του υδραυλικού κυκλώματος.
 Check-Brake-Fluid-Level

Έλεγχος Στάθμης

Στα περισσότερα οχήματα η στάθμη των υγρών φρένων είναι εύκολα ορατή , πάνω στο δοχείο πλήρωσης και ορίζονται 
με σημάδια τα όρια στάθμης , μεταξύ MIN και MAX .
Μια μικρή και βαθμιαία πτώση στη στάθμη είναι 
φυσιολογική με την πάροδο του χρόνου και προκαλείται 
από την φθορά 
στα τακάκια των δισκοφρένων . Μια απότομη πτώση είναι 
ένδειξη διαρροής σε κάποιο σημείο και χρειάζεται έλεγχος.
 

Έλεγχος Χρώματος Υγρών

Συνήθως τα φρέσκα υγρά είναι διαυγή , ανοιχτόχρωμα σε αποχρώσεις του ανοιχτού κίτρινου , ρόζ , 
πράσινου ή μπλέ. Με το πέρασμα του χρόνου μπορεί να 
προκληθεί αλλαγή στο χρώμα και να έχουμε ανοιχτό καφέ , κίτρινο μη διαυγές ή και σκούρο γκρί. Αυτή η αλλαγή είναι εμφανής ένδειξη ότι τα υγρά έχουν 
γίνει ακατάλληλα να εκπληρώσουν τον ρόλο τους και χρειάζεται ολική αντικατάσταση και συστηματικός 
έλεγχος του υδραυλικού κυκλώματος.

Ανίχνευση Προβλημάτων Λόγω Ακατάλληλων Υγρών Φρένων

Πρώτο σημάδι είναι να χρειάζεται μεγαλύτερη πίεση στο πάτημα του πετάλ , για ένα απλό φρενάρισμα από ότι συνήθως.
Επίσης αν στο πάτημα του πετάλ , η διαδρομή έχει μεγαλώσει , μέχρι να <<πιάσουν>> . όπως λέμε ,
 τα φρένα.
Σημάδι είναι επίσης οι αυξημένες αποστάσεις ακινητοποίησης από ότι κανονικά συνέβαινε στο παρελθόν
 bendix-brake-fluid-dot4-1000ml-autotec

Ανάμιξη Διαφορετικών Υγρών

Βασικά ισχύει ότι δεν αναμιγνύουμε υγρά διαφορετικών προδιαγραφών . Σε κάθε περίπτωση , προχωράμε σε ανάμιξη ή συμπλήρωση , 
αν χρειαστεί , μόνο αν είμαστε σίγουροι για αυτό που κάνουμε.
 

Διαστήματα Αλλαγής 

Υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης ,  το υγρό σημείο βρασμού 
αντιπροσωπεύει την κατάσταση των υγρών μετά από τη χρήση για 
 διάστημα 12 μηνών.
Για αυτό το λόγο οι κατασκευαστές προτείνουν αλλαγή κάθε 12-24 μήνες .
Επίσης συνιστάται η αντικατάσταση των υγρών κάθε φορά που αλλάζουμε κάποιο εξάρτημα στο σύστημα 
πέδησης.

 

Φύλαξη και Αποθήκευση 

Τα υγρά φρένων απορροφούν υγρασία όχι μόνο κατά την χρήση τους αλλά και σε αποθήκευση 
εντός του δοχείου τους. Η αποθήκευση των συσκευασιών πρέπει 
να γίνεται σε εσωτερικούς χώρους, μακριά από τον ήλιο και τις θερμοκρασιακές μεταβολές.
Προτεινόμενα για φύλαξη είναι τα μεταλλικά δοχεία , ερμητικά κλειστά. Γενικά ισχύει ότι  μετά 
το άνοιγμα της συσκευασίας , το περιεχόμενο δεν θα πρέπει 
να χρησιμοποιηθεί αν έχουν περάσει 2 με 3 μήνες.

Επομένως όταν χρειάζεται να αγοράσουμε υγρά για μια πλήρη αλλαγή , παίρνουμε πάντα όσο χρειαζόμαστε.

 

Στα e-shop www.autotec.gr και www.autotecparts.gr θα βρείτε την μεγαλύτερη ποικιλία

σε επώνυμα υγρά φρένων ,

στην καλύτερη ποιότητα και πάντα στις καλύτερες τιμές των προμηθευτών

ATE , BENDIX , ENEOS , MOTUL , BOSCH , BREMBO , FERODO κ.λ.π.